Lucka 13

Jag tipsar om en bok i Martinas stafettjulkalender 2014.
http://martinasmotesplats.blogspot.se/2014/11/stafettjulkalendern-2015-vill-du-vara.html?showComment=1417283028832

Jag har nu i höst läst kursen pedagogisk dokumentation med IT-stöd, i den form jag läser kursen är den ett samarbete mellan Umeå Universitet och Mölndals stad. När jag antog utmaningen att tipsa om en bok i kalendern kändes det nära till hands att välja en bok från kursen och jag funderade länge på vilken bok jag skulle välja. Det är några rader från en bok som jag återkommer till i tanken ofta så därför föll till slut valet på boken Lyssnandets och seendets villkor – pedagogisk dokumentation – dvd bok av Christina Wehner-Godée. Med boken följer en dvd med korta videosekvenser från tre förskoleavdelningar. Syftet med videosekvenserna är att man ska öva på hur pedagogisk dokumentation kan gå till. Jag har inte använt dvd:n än utan läst boken som en vanlig bok och tycker att den ger stor behållning om man vill lära sig mer om pedagogisk dokumentation. Raderna som jag återkommer till i tanken ofta är:

”Om utvärdering görs kontinuerligt, inte som ett egenvärde i sig utan för att kunna förändra det som är möjligt att ändra, då utvärderas inte enbart det färdiga resultatet när allt är avslutat utan även själva processen. Det ger en helt annan möjlighet att skapa en verksamhet som är meningsfull för både barn och vuxna. Pedagogisk dokumentation ses som ett demokratiskt verktyg för pedagogerna och barnen. I detta sammanhang kan man också säga att dokumentationen ägs av barnen, den är deras röst, och visar på deras kunskapsskapande. Dokumentationen är också framåtsyftande i den mening att den lockar barnen till nya upptäckter och väcker deras lust till fortsatt utforskande.” (s 127).

Jag känner mig väldigt inspirerad av detta citat och otroligt motiverad på att utveckla arbetet med pedagogisk dokumentation i den verksamhet jag arbetar. Jag har under flera år funderat mycket över vad barns inflytande egentligen betyder i vår verksamhet och hur det ska se ut och hur det ser ut. Tankarna handlar ofta också om hur barnen ska finnas med i läroplansarbetet, alltså hur synliggör vi läroplanen för barnen? Hur finns de med i dokumentationen, analysen och planeringen av verksamheten? Jag tänker att om man arbetar aktivt med pedagogisk dokumentation ger det svaret på många av mina funderingar. Att hitta en dokumentationsform som man kan se som ett demokratiskt verktyg och att kunna säga att dokumentationen ägs av barnen, är det allra viktigaste för mig.

image

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s